Layakkah kita nak menegur orang lain?

Bila orang buat sesuatu yg NN rasa tak betul, selalunya NN akan fikir berkali2 utk tegur. Macamla NN ni baik sangat nak tegur2 orang pulak. Bila macamni, NN mesti teringat balik pada ustaz (lupa plak nama dia) kat MRSM Jasin dulu, "kalau nak tunggu cukup ilmu dan kita sempurna, memang sampai bila2 kita xkan tegur kesilapan org lain." Ilmu kat dunia ni memang tak habis dan manusia ni tak sempurna.

NN setuju dengan kata2 ustaz NN tu. Cuma sepanjang hidupni, secara konsistennya, orang2 sekeliling NN yang alim dan banyak ilmu agamanya, rajin nak menegur, tapi cara dia menegurtu buat NN rasa macam NN ni kecikje NN dia dah mulia sangat. Dengan percakapan yang kasar, mencebik mulutnya.. Dan dalam masa yang sama orang tu pulak buat perkara yang NN rasa org yang tinggi ilmu agamanya tak patut buat macam tu (e.g mengumpat, dengki, dll) sampai buat NN hilang hormat pada golongan yang terlebih ilmuni. (Manusianikan tak sempurna...) NN hormat pada kawan NN masa belaja dulu, Wardatul raihan, pakaian dia menutup aurat, berilmu, tapi dalam masa yang sama, cara dia bergaul buat NN rasa takda beza antara NN dengan dia. Kalau ada yang silap dia tegur dengan baik.

Semua orang layak nak menegur orang lain walau sejahat mana pon dia. Tapi tegurlah dengan cara yang sesuai dan dari hati yang ikhlas.

No comments:

Post a Comment